بررسی تأثیر رسانه‌ها بر رفتارهای پیشگیرانه نسبت به تغییرات جهانی آب و هوا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد جامعه شناسی، گروه توسعه اقتصادی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

2 دانش آموخته دکترای جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.22080/jsn.2025.5685

چکیده

تغییر جهانی آب وهوا، یکی از مهم‌ترین مخاطرات محیط زیستی است که ابعاد مختلف آن مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر به بررسی تأثیر رسانه بر دانش و نگرش افراد در مورد تغییرات آب‌وهوایی و تأثیر آن‌ها بر رفتارهای محیط زیستی پرداخته است. تحقیق به روش پیمایش و با استفاده از پرسش‌نامه انجام شده است. پایایی و اعتبار پرسش‌نامه، با انجام یک آزمون مقدماتی با شرکت 50 نفر از شهروندان مورد ارزیابی قرار گرفت. نمونۀ تحقیق را 150 نفر از ساکنان شهر تهران تشکیل می‌داد که به روش نمونه‌گیری غیر احتمالی سهمیه‌ای انتخاب شده بودند. براساس نتایج آزمون‌های آماری تحقیق حاضر، تنها یکی از فرضیات پذیرفته شد. تفاوتی میان رسانه‌های مختلف در تأثیرگذاری بر دانش و نگرش یافت نشد. همچنین، روابط میان دانش پایه، دانش کاربردی و خطر ادراک شده با رفتارهای محیط زیستی معنادار نبود، اما وجود رابطه‌ای مثبت و معنادار میان کارایی ادراک شده و رفتارهای محیط زیستی به اثبات رسید که ضریب تعیین آن به میزان 049/0 بود، بدین معنا که 9/4 درصد از تغییرات رفتار محیط زیستی را متغیر کارایی ادراک شده در خصوص تغییرات آب‌وهوای جهانی تبیین می‌کند. در ادامه، دلایل احتمالی رد شدن فرضیات، مورد بحث قرار گرفت و درنهایت پیشنهاداتی برای برنامه‌ریزی عملی در این زمینه و برای تحقیقات پژوهشی آینده ارائه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of media on preventive behaviors against global climate change

نویسندگان [English]

  • Sadegh Salehi 1
  • leyla Karimi 2
1 Professor of Development Sociology, Mazandaran University, Babolsar, Iran.
2 PhD in Sociology from Payam Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Global climate change is one of the most important environmental risks, which various dimensions of it have been studied. The present study examined the impact of the media on people's knowledge and attitudes about climate change and their impact on environmental behaviors. The research was conducted using a survey method and a questionnaire. The reliability and validity of the questionnaire were assessed by conducting a preliminary test with the participation of 50 citizens. The research sample consisted of 150 residents of Tehran who were selected using a non-probability quota sampling method. Based on the results of the statistical tests, only one of the hypotheses was accepted. No significant difference was found between different media in influencing knowledge and attitude. Also, the relationships between basic knowledge, applied knowledge, and perceived risk with environmental behaviors were not significant, but a positive and significant relationship was proven between perceived efficiency and environmental behavior. The coefficient of determination was 0.049, meaning that 4.9 percent of the changes in environmental behavior can be explained by the variable of perceived efficacy. Then, possible reasons for the rejection of the hypotheses were discussed, and finally, suggestions were made for practical planning in this field and for future research investigations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Environmental behavior
  • knowledge about Climate change
  • Attitudes toward climate change
  • Media