بررسی نقش فرهنگ سازی و آموزش کشاورزی شهری در مدارس ابتدایی تهران و تاثیر آن بر توسعه پایدار شهری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه آموزشی برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، ایران.

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری، گروه آموزشی برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، ایران.

3 استاد گروه برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، ایران.

10.22080/jsn.2025.28833.1091

چکیده

این پژوهش به بررسی نقش آموزش و فرهنگ‌سازی کشاورزی شهری در مدارس ابتدایی تهران و تأثیر آن بر توسعه پایدار شهری می‌پردازد. با توجه به افزایش شهرنشینی و کاهش فضای سبز، کشاورزی شهری می‌تواند به حفظ محیط‌زیست، ارتقای کیفیت زندگی و تأمین بخشی از نیازهای غذایی کمک کند. این مطالعه از روش تحقیق کیفی و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با کارشناسان آموزش، شهرداری، محیط‌زیست و مسئولان مدارس غیرانتفاعی در مناطق ۱، ۳، ۱۰ و ۱۲ تهران استفاده کرده است. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار MaxQDA انجام شده و الگوهای کلیدی مرتبط با آموزش کشاورزی شهری استخراج شده است.
یافته‌ها نشان می‌دهد که کشاورزی شهری می‌تواند ابزاری مؤثر برای آموزش دانش‌آموزان در حوزه پایداری و حفاظت محیط‌زیست باشد. با این حال، چالش‌هایی مانند کمبود فضا، منابع مالی محدود و نیاز به اصلاح برنامه‌های درسی وجود دارد. در نهایت، پیشنهاداتی شامل تدوین سیاست‌های حمایتی، آموزش معلمان و بهبود زیرساخت‌های مدارس ارائه شده است که می‌تواند به توسعه پایدار شهر تهران کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the Role of Urban Agriculture Education and Cultural Promotion in Tehran’s Primary Schools and Its Impact on Urban Sustainable Development

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Jomehpoor 1
  • Mozhdeh Bahari 2
  • Gholam Reza Latifi 3
1 Professor, Department of Urban and Regional Planning, Faculty of Social Sciences, Allameh Tabatabaei University, Iran.
2 Master's degree graduate, Urban Planning Department, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Urban and Regional Planning, Faculty of Social Sciences, Allameh Tabatabaei University, Iran.
چکیده [English]

This study examines the role of education and cultural promotion of urban agriculture in primary schools in Tehran and evaluates its impact on urban sustainable development. Given the expansion of urbanization and the reduction of green spaces, urban agriculture can serve as an effective strategy for preserving and expanding green spaces, improving urban quality of life, and addressing food supply needs. This approach not only contributes to environmental sustainability but also enhances students' environmental and social awareness through education and cultural promotion.

The aim of this research is to investigate the impact of urban agriculture education in primary school curricula and its role in achieving urban sustainable development goals. The study uses a qualitative research method, including semi-structured interviews with education experts, municipal officials, environmental and sustainable development authorities in Tehran, and administrators of private girls' schools in districts 1, 3, 10, and 12. Data analysis was conducted using MaxQDA software, extracting key patterns and concepts related to urban agriculture education and cultural promotion.

The findings indicate that urban agriculture can serve as an effective educational tool to introduce students to sustainability concepts and environmental conservation, contributing to urban sustainable development goals. However, challenges such as limited physical space, financial resources, the need for curriculum adjustments, and institutional support exist. The study concludes with recommendations to facilitate the implementation of urban agriculture in primary schools, including developing supportive policies, teacher training, and improving necessary infrastructure in educational settings, which can contribute to the sustainable development of Tehran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Urban Sustainable Development
  • Urban Agriculture
  • Primary Schools
  • Environment