بازنمایی تعامل انسان با محیط زیست در برنامه درسی دوره متوسطه اول (مورد مطالعه: مطالعات اجتماعی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.

3 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی ، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.

10.22080/jsn.2025.29612.1103

چکیده



ازآنجایی‌که مسألۀ محیط ‌زیست به‌عنوان یکی از مسائل اساسی جامعۀ بشری به‌حساب می‌آید، چگونگی آگاهی بخشی جامعه در ارتباط با تعامل با محیط ‌زیست به‌عنوان یک حوزۀ اساسی در فرآیند آموزش و پژوهش مطرح است. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بازنمایی تعامل انسان با محیط ‌زیست در برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی دورۀ متوسطۀ اول انجام شد. روش پژوهش تحلیل محتوا بود که در بخش کمی، به‌صورت تحلیل محتوای کمی و در بخش کیفی در قالب تحلیل مضمون ارائه شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل کتاب‌های درسی دورۀ متوسطۀ اول بود. نمونۀ پژوهش به‌صورت هدفمند و شامل کتاب‌های مطالعات اجتماعی دورۀ متوسطۀ اول بود. داده‌ها در بخش کمی با استفاده از چک‌لیست و در بخش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. براساس نتایج به‌دست‌آمده میزان توجه به شاخص‌های تعامل انسان با محیط ‌زیست در کتاب مطالعات اجتماعی دورۀ متوسطه در مؤلفۀ آب و مدیریت مصرف خانواده هرکدام با 53 مورد، مؤلفۀ زباله با 37 مورد، خاک با 35 مورد، انرژی 30 مورد و مؤلفۀ هوا نیز با 21 مورد، مورد توجه قرار گرفته است. همچنین تحلیل کیفی محتوای مورد بررسی نشان می‌دهد که عمده مباحث کتاب‌های درسی به‌صورت توصیفی بوده و نگاه نقادانه به تعامل انسان و محیط ‌زیست کمتر مورد توجه قرار گرفته است. کتاب‌های درسی بیشتر به رویکرد توصیفی در ارتباط با آموزش محیط ‌زیست توجه داشته‌اند، درک و کنش فعالانه در ارتباط با محیط ‌زیست نیازمند مواجهۀ فعال‌تر برنامۀ درسی و آموزشی  است. پژوهش حاضر تلاش کرده است تا علاوه بر ارائۀ یافته‌ها به‌صورت کمی، چگونگی ارائۀ مضامین محیط زیستی را در کتاب‌های درسی مورد توجه قرار دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Representation of Human Interaction with the Environment in the High School Curriculum (case study: social studies textbooks)

نویسندگان [English]

  • Sirus Mansoori 1
  • saeed shahhoseini 2
  • nazanin korivand 3
1 Associate Professor, Department of Education, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran .
2 Assistant Professor, Department of Education, Arak University, Arak,, Iran.
3 MA in Curriculum Development, Department of Education, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran.
چکیده [English]

Since the environmental issue is considered one of the fundamental issues of human society, how to raise awareness of society regarding interaction with the environment is considered a fundamental area in the education and research process. Accordingly, the present study was conducted with the aim of representing human interaction with the environment in the social studies curriculum of secondary school.The research method was content analysis, which was presented in the quantitative part as quantitative content analysis and in the qualitative part as content analysis. The statistical population of the study included textbooks of the first secondary school. The research sample was purposeful and included social studies books of secondary school. The data were examined in the quantitative part using a checklist and in the qualitative part using content analysis. Based on the results obtained, the level of attention paid to indicators of human interaction with the environment in the secondary school social studies textbook in the water and family consumption management component was considered with 53 cases each, the waste component with 37 cases, the soil with 35 cases, the energy with 30 cases, and the air component with 21 cases. Also, qualitative analysis of the studied content shows that most of the topics in the textbooks are descriptive and a critical look at the interaction between humans and the environment has been given less attention. Textbooks have paid more attention to the descriptive approach in relation to environmental education, and active understanding and action in relation to the environment requires a more active exposure to the curriculum and education. In addition to presenting the findings in a quantitative manner, the present study has attempted to consider how environmental themes are presented in textbooks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content analysis
  • optimal consumption
  • household consumption management
  • curriculum
  • environment education