تأثیر طرح تسنیم شهرداری بر تغییر نگرش و مشارکت محیط زیستی زنان مورد مطالعه: (زنان منطقۀ 12 تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه جامعه‌شناسی توسعه، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

2 دانش آموخته دکترای جامعه‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران،ایران.

10.22080/jsn.2025.5689

چکیده

هدف از این تحقیق تأثیر طرح تسنیم شهرداری بر تغییر نگرش و مشارکت محیط زیستی زنان منطقۀ 12 بوده است. روش تحقیق پیمایشی است. جامعۀ آماری 400 نفر از زنان منطقۀ 12 هستند که در اجرای طرح تسنیم مشارکت دارند. حجم نمونه با فرمول نمونه‌گیری کوکران 196 نفر محاسبه شده است. برای دسترسی به افراد نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش  نامۀ محقق‌یافته است که از اعتبار صوری برخوردار است. ضریب آلفای 0.74 نیز نشان‌دهندۀ پایایی ابزار تحقیق است. نتایج آزمون تی نشان داد اجرای طرح‌ تسنیم شهرداری بر بعد شناختی (20.571,t=0.000Sig=)، بعد عاطفی (32.505,t=0.000Sig=)، بعد رفتاری (19.342,t=0.000Sig=) بانوان شهرداری منطقۀ 12 از مسایل زیست‌محیطی تأثیر دارد و باعث تغییر نگرش و افزایش مشارکت زیست‌محیطی زنان شهرداری منطقۀ 12 شده است. نتایج  آزمون همبستگی نشان داد بین سن (0.069 sig=)، درآمد (0.111 sig=)، تحصیلات (0.156 sig=) زنان و مشارکت محیط  زیستی‌شان رابطۀ معناداری وجود ندارد. اما بین سن (0.012 sig=) و تغییر نگرش محیط-زیستی زنان آموزش‌دیده رابطه‌ای منفی با شدت ضعیف  (0.179- r=) برقرار است و بین میزان رضایت از اجرای طرح‌های تسنیم  (0.001 sig=) و تغییر نگرش زیست‌محیطی رابطه‌ای ضعیف و مثبت (0.241- r=) برقرار است. اما بین درآمد و تحصیلات و تغییر نگرش زیست‌محیطی زنان آموزش‌دیده ارتباطی وجود ندارد. نتایج آزمون خی دو نیز نشان داد بین شغل و تغییر نگرش زیست‌محیطی زنان آموزش‌دیده رابطۀ معنادار وجود دارد (0.008 = sig). نتایج تحقیق بیان  گر آن است که اجرای طرح‌های تسنیم برای زنان بر تغییر نگرش و مشارکت زیست‌محیطی زنان شهرداری منطقۀ 12 تأثیرگذار بوده است. در این راستا با توجه به تأثیر مثبت آموزش  ها پیشنهاد می  شود این برنامه  ها از تدوام بیشتری برخوردار شود و به  طور مقطعی و محدود اجرا نگردد. در این زمینه از زنان آموزش  دیده جهت برگزاری دوره  های جدید استفاده شود. ضمن آنکه با توجه به ارتباط معکوس سن و آموز  ش  های شهرداری پیشنهاد می  گردد در برگزاری کلاس  های آموزشی به متغیر سن شرکت-کنندگان توجه بیشتری شود. ضمن آنکه عدم دسترسی مستقیم به جامعۀ آماری و گرایش  های محافظه  کارانۀ برخی افراد پیرامون متغیرهایی چون درآمد و پرسش  نامۀ ساختاریافته باعث ایجاد محدودیت  هایی در اجرا و جمع  آوری اطلاعات شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Tehran Municipality’s Tasnim Project on Women’s Environmental Attitudes and Participation Case Study: Women in District 12 of Tehran

نویسندگان [English]

  • Ahmad Rezaii 1
  • azam niazy 2
1 Associate Professor, Department of Development Sociology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
2 PhD in Sociology, Faculty of Literature and Humanities, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of this research was to investigate the impact of Tehran Municipality's Tasnim project on the change in environmental attitudes and participation of women in District 12.
The research employed a survey methodology. The statistical population comprised 400 women from District 12 who participated in the implementation of the Tasnim project. The sample size was calculated to be 196 individuals using Cochran's sampling formula. Simple random sampling was utilized to select the sample participants. The data collection instrument was a researcher-developed questionnaire, which demonstrated face validity. A Cronbach's Alpha coefficient of 0.74 indicated the reliability of the research instrument.
The results of the t-test indicated that the implementation of the Municipality's Tasnim project influenced the cognitive (t=20.571, Sig=0.000), affective (t=32.505, Sig=0.000), and behavioral (t=19.342, Sig=0.000) dimensions of women in District 10 regarding environmental issues. This led to a change in attitude and increased environmental participation among women in District 10 of the municipality. The correlation test results showed no significant relationship between women's age (sig=0.069), income (sig=0.111), education (sig=0.156) and their environmental participation. However, a weak negative relationship (r=-0.179) was observed between age (sig=0.012) and environmental 
attitude change in educated women. Furthermore, a weak positive relationship (r=0.241) was found between the level of satisfaction with the implementation of Tasnim projects (sig=0.001) and environmental attitude change. Conversely, no relationship was found between income, education, and environmental attitude change in educated women. The chi-square test results also indicated a significant relationship between occupation and environmental attitude change in educated women (sig=0.008).
The research findings suggest that the implementation of the Tasnim projects has been effective in influencing the environmental attitudes and participation of women in District 12 of the municipality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policymaking
  • Tasnim Project
  • Attitude
  • Participation
  • Environment
  • Women
  • Tehran