بررسی نقش تلویزیون در افزایش آگاهی و مشارکت محیط زیستی دانشجویان دانشگاه‌های تهران با استفاده از مدل احتمال ارزیابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران

2 استادیار پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.22080/jsn.2024.28085.1084

چکیده

زمینه و هدف: با توجه به منشأ انسانی بسیاری از بحرانهای محیط‌زیستی، بهترین راه‌حل، تغییر نگرش و عملکردهای انسانی است. لازمه این تغییرات، ارتقاء سطح سواد محیط‌‌زیستی افراد جامعه است. این پژوهش به‌منظور بررسی نقش تلویزیون در افزایش آگاهی محیط‌زیستی با استفاده از مدل احتمال ارزیابی در شهر تهران طراحی و اجرا گردید.
روش شناسی:  جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه‌های تهران بودند. با توجه به گویه‌های استفاده‌شده در پرسشنامه و پاسخ‌ها می‌توان متوجه شد که مخاطبین علاقه‌مند به مشاهده و افزایش میزان برنامه‌ها با محتوای محیط‌زیستی هستند و اعتقاد دارند که این برنامه‌ها موجب لذت آن‌ها از درک طبیعت و توجه به سبک زندگی سالم می‌شود.
یافته ها: با توجه به پاسخ‌های گویه‌های آگاهی بخشی، تلویزیون ضعف پررنگی در انعکاس، تبیین و تشریح مصادیق و مفاهیم عرصه منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور دارد و نتوانسته نیاز آن‌ها را تأمین کند و به نحوه شایسته و مؤثر به محیط‌زیست بپردازد. نتایج نشان داد که میزان اثر پاسخ شناختی در بالابردن آگاهی محیط زیستی بیشتر شده است. بنابراین به کیفیت استدلال و شناخت در برنامه‌های آموزشی محیط زیستی در تلویزیون باید بیشتر تاکید شود. افراد از استدلال ذهنی و شناختی، به پیام متقاعدکننده پاسخ می‌دهند و آن را ارزیابی می‌کنند. و استفاده از مسیر فرعی مانند استفاده از سلبریتی‌ها اثر کمتری دارند. این بدان معنا است که باید از دانشمندان، متخصصان و پژوهشگران بیشتر بهره برده شود.
نتیجه گیری: با توجه به ظرفیت‌های زیستی کشور که به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و اقلیمی از آن برخوردار هستیم، شرایط ویژه‌ای را فراهم کرده که رسانه‌ها به‌ویژه تلویزیون می‌تواند از آن‌ها برنامه‌های مختلفی تهیه کند. همچنین میزان و درهم تنیدگی چالش‌ها و بحران‌های محیط‌زیستی مانند کمبود منابع آب، فرونشست، آلودگی هوا، تغییر کاربری، آتش‌سوزی جنگل‌ها، مدیریت پسماندها می‌طلبد که صداوسیما به‌منظور ایجاد دغدغه نسبت به مسائل مختلف محیط زیستی، رویکرد علمی و پیوسته‌ای  را پیگیری نماید. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the role of television in increasing environmental awareness and participation among students of Tehran universities using the Elaboration likelihood model

نویسندگان [English]

  • Pesram Jedi 1
  • Hossein Mahmoudi 2
1 Tehran Municipality's Department of Environment and Sustainable Development
2 Assistant Professor, Environmental Sciences Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Context and Purpose:Considering the human origin of many factors causing contemporary environmental crises, it seems that the best solution is to change human attitudes and behaviors. This transformation requires enhancing the environmental literacy of individuals and groups. This research was designed and conducted to examine the role of television in increasing environmental awareness using the Elaboration likelihood model in Tehran.
Methodology:The statistical population of this study consisted of students from Tehran universities. Based on the items used in the questionnaire and the responses, it can be understood that the audience is interested in watching and increasing the number of programs focused on and attentive to the environment, believing that these programs enhance their enjoyment and promote a green lifestyle.
Findings:  However, according to the responses regarding awareness-raising items, television shows significant weaknesses in reflecting, explaining, and clarifying instances and concepts related to the country’s natural resources and environment, failing to meet their needs and adequately address environmental issues.
Conclusion:Therefore, the quality of reasoning and cognition in environmental educational programs on television should be emphasized more. People respond to persuasive messages through mental and cognitive reasoning and evaluate them. And using a secondary route such as using celebrities has less effect. This means that scientists, experts, and researchers should be used more. Considering the biological capacities of the country that we enjoy due to its geographical and climatic location, it has provided special conditions that the media, especially television, can use to prepare various programs. Also, the extent and intertwining of environmental challenges and crises such as water resource shortage, subsidence, air pollution, land use change, forest fires, and waste management require that the Iranian Broadcasting Corporation pursue a scientific and continuous approach in order to create concern for various environmental issues. The evaluation probability model was designed and implemented in Tehran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Environmental Communication
  • Participation
  • Media